Nowa marka samochodów elektrycznych, Izera, ma zapewnić użytkownikowi wysoki komfort jazdy w rozsądnej cenie. Nowoczesnym designem, przestronnym wnętrzem i odpowiednim wyposażeniem marka chce trafić także do rodzin, które mogłyby spopularyzować samochody Izera jako elektryczny samochód rodzinny. Popularność elektromobilności i zainteresowanie elektrykami wśród Polaków z roku na rok rośnie. Czy to wystarczy, by polskie samochody odniosły sukces?
Powstała w 2020 roku marka Izera 28 lipca zaprezentowała dwa modele samochodów elektrycznych, roboczo nazwanych T100 I Z100. T100 to pojazd z nadwoziem typu hatchback, natomiast Z100 to klasyczny SUV. Polski koncern ElectroMobility Poland chce, by nowe elektryczne samochody były przystępne cenowo, lecz jednocześnie z wyglądu dawały użytkownikowi doświadczenie z segmentu premium.
Warto wiedzieć, że nazwa marki Izera nawiązuje do przepływającej przez Czechy i Polskę rzeki o tej samej nazwie, a jednocześnie jest krótka i łatwa do wypowiedzenia przez obcokrajowców, co pokazuje ambicje przedsiębiorstwa do szybkiego wejścia na rynek międzynarodowy. Polski samochód elektryczny ma być gotowy do sprzedaży w 2023 roku. Najważniejsze cechy, którymi ma się charakteryzować ten samochód elektryczny to:
Szczegóły dotyczące ceny i parametrów silników nie są jeszcze znane. Kluczowy dla sukcesu marki może okazać się system państwowych dotacji i negocjowanie najkorzystniejszych warunków dla nowych nabywców. Obecnie nowe elektryczne samochody pomimo dopłat wciąż są poza zasięgiem finansowych większości gospodarstw domowych.
Najczęściej rejestrowane samochody elektryczne w Polsce to pojazdy znanych marek. W 2019 roku zarejestrowano 603 sztuki BMW i3, 106 sztuk Nissana Leaf oraz 50 sztuk Renault Zoe. Z kolei Tesla Model 3 został zarejestrowany w ilości 16 sztuk, co pozwala na dostrzeżenie pewnego trendu i dysproporcji wśród wybieranych pojazdów. Tesla mimo skojarzeń z technologią aut elektrycznych znajduje się w segmencie premium i nie jest pierwszym wyborem kierowców na rodzimym rynku.
Warto zwrócić uwagę, iż przez pierwsze siedem miesięcy 2020 r. przybyło 4 061 sztuk samochodów elektrycznych tj. o 78% więcej niż w analogicznym okresie 2019 r. Wciąż jednak duża część obecnych na polskich drogach samochodów elektrycznych to pojazdy kupowane przez klienta biznesowego m.in. na potrzeby usługi typu car-sharing, która bez wątpienia wpływa na popularyzacje samochodów elektrycznych w Polsce i stopniową rozbudowę sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Samochody elektryczne w Polsce wg badania InsightOut Lab przeprowadzonego we współpracy z marką Volkswagen są postrzegane przez Polaków jako drogie w zakupie, ale tańsze w eksploatacji.
Nowy gracz z ElectroMobility Poland wykorzystując już powstałe preferencje konsumentów, ciągle rosnące zainteresowanie nowymi technologiami i budując dobrą sieć dystrybucyjną ma szanse na odniesienie sukcesu. Znajomość rynku i obserwacja trendów będzie kluczowa dla przetrwania marki.
Rosnące zainteresowanie elektromobilnością, dotacje rządowe na zakup elektryka i coraz lepsza infrastruktura (stacje ładowania samochodów elektrycznych) ułatwiają decyzje o zakupie samochodu elektrycznego. Dostępne na rynku samochody oferują zasięg sięgający do nawet 400 – 500 km na jednym ładowaniu. Zaletą pojazdów tego typu jest możliwość ładowania auta w swoim domu oraz korzystanie z bezpłatnych stacji.
Według danych PSPA w Polsce znajduje się 1194 stacji ładowania rozmieszczonych w całym kraju. Najważniejsze z perspektywy użytkownika miejsca do ładowania samochodu elektrycznego to: